Materiały dydaktyczne

  1. „Idzie jesień … przez ogród i sad”
  2. „Idzie jesień … do zwierząt”
  3. „Co z czego otrzymujemy”
  4. „Idzie jesień … z deszczem”

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:

  • Poznawanie różnych warzyw i owoców
  • Wzbogacanie słownictwa czynnego
  • Rozpoznawanie warzyw i owoców za pomocą dotyku
  • Rozwijanie syntezy i analizy słuchowej
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych
  • Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku higieny i niezdrowego trybu życia
  • Uświadomienie znaczenia wartości odżywczych owoców i warzyw
  • Rozwijanie sprawności manualnej
  • Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 4
  • Poznawanie wybranych owoców
  • Poznawanie sposobów przechowywania i przetwarzania owoców i warzyw
  • Rozwijanie zmysłu węchu
  • Wzbogacanie doświadczeń smakowych
  • Rozwijanie inwencji twórczej
  • Wdrażanie do uważnego słuchania wiersza
  • Poznawanie zwyczajów wiewiórki
  • Rozwijanie koncentracji uwagi
  • Rozwijanie sprawności ruchowej
  • Rozwijanie sprawności artykulacyjnej
  • Zapoznanie ze sposobem przygotowania zwierząt do zimy
  • Rozwijanie sprawności grafomotorycznej
  • Utrwalanie pojęcia tyle samo
  • Rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej
  • Rozwijanie zmysłu dotyku
  • Poszerzanie wiedzy na temat wybranych zwierząt leśnych
  • Poszerzanie doświadczeń plastycznych
  • Poznawanie zwierząt leśnych
  • Kształtowanie postaw proekologicznych
  • Rozwijanie zdolności wypowiadania się na podany temat
  • Zapoznanie dzieci ze sposobem pieczenia chleba
  • Zapoznanie z etapami powstawania chleba
  • Rozwijanie sprawności rąk (małej motoryki)
  • Łączenie w pary obrazków zwierząt z produktami uzyskiwanymi w gospodarstwie
  • Przeliczanie na konkretach w zakresie 4
  • Zdobywanie wiedzy na temat pochodzenia produktów zwierzęcych
  • Integracja grupy rówieśniczej
  • Przełamywanie oporów przed spróbowaniem nowych produktów spożywczych
  • Rozwijanie wrażliwości muzycznej
  • Poznawanie roli wody w życiu człowieka
  • Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
  • Kształtowanie poczucia rytmu
  • Utrwalenie pojęć: duży, mały
  • Rozwijanie słuchu muzycznego
  • Rozwijanie percepcji słuchowej
  • Poszerzanie doświadczeń plastycznych przez malowanie i odbijanie folii bąbelkowej
  • Pobudzanie ciekawości badawczej
  • Rozwijanie spostrzegawczości
  • Rozwijanie umiejętności pracy w małych grupach

 

Wiersz miesiąca: „Na straganie” – J. Brzechwa

Na straganie w dzień targowy

takie słyszy się rozmowy:

„Może pan się o mnie oprze,

Pan tak więdnie, panie koprze”.

„Cóż się dziwić, mój szczypiorku,

Leżę tutaj już od wtorku!”

Rzecze na to kalarepa:

„Spójrz na rzepę-ta jest krzepka!”

Groch po brzuszku rzepę klepie:

„Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?”

Dzięki, dzięki panie grochu,

Jakoś żyje się po trochu.

Lecz pietruszka - z tą jest gorzej:

Blada, chuda, spać nie może”.

     „A to feler” –

     Westchnął seler.

Burak stroni od cebuli,

A cebula doń się czuli:

„Mój buraku, mój czerwony,

Czybyś nie chciał takiej żony?”

Burak tylko nos zatyka:

„Niech no pani prędzej zmyka,

Ja chcę żonę mieć buraczą,

Bo przy Pani wszyscy płaczą”.

     „A to feler” –

     Westchnął seler.

Naraz słychać głos fasoli:

„Gdzie się pani tu gramoli?!”

„Nie bądź dla mnie taka wielka” –

Odpowiada jej brukselka.

„Widzieliście jaka krewka!” –

Zaperzyła się marchewka.

„Niech rozsądzi nas kapusta!”

„Co, kapusta?! Głowa pusta?!”

A kapusta rzecze smutnie:

„Moi drodzy, po co kłótnie,

Po co wasze spory głupie,

Wnet i tak zginiemy w zupie!”

     „A to feler” –

     Westchnął seler.

 

Piosenka miesiąca „Owoce i warzywa” – sł. i muz. B. Forma

1. Gruszki, śliwki, jabłka,
ludzie je zjadają,
słodkie i witamin
wiele w sobie mają.

Ref: Witamina A, witamina C

są w owocach i warzywach.

Każdy o tym wie.

2. Groszek, pomidory
i inne warzywa
zdrowe i dlatego
często je spożywaj.

Ref: Witamina A, witamina C

są w owocach i warzywach.

Każdy o tym wie.

3. Zupa jarzynowa,
przecier ogórkowy.
Jedz warzywa i owoce,
będziesz zawsze zdrowy.

Ref: Witamina A, witamina C

są w owocach i warzywach.

Każdy o tym wie.