Programy wychowania przedszkolnego w roku szkolnym 2024/2025
Realizowane zestawy programów wychowania przedszkolnego dostosowane są do potrzeb i możliwości dziecka, są zgodne z podstawą programową wychowania przedszkolnego.
Programy wiodące:
- „Program wychowania przedszkolnego”, autor Wiesława Żaba-Żabińska, Wioletta Majewska, Renata Paździor;
dla 3-letnich i 4-letnich dzieci z grupy „Rybki”. Do realizacji programu pomocne będą: pakiet edukacyjny dla 4-latków „Kolorowe karty” oraz wyprawka plastyczna „Kolorowe karty dla 3-latków, Wydawnictwa MAC, dostosowane do poszczególnych grup wiekowych dzieci.
- „Program wychowania przedszkolnego”, autor Wiesława Żaba-Żabińska, Wioletta Majewska, Renata Paździor;
dla 4-letnich i 5-letnich dzieci z grupy „Delfinki”. Do realizacji programu pomocne będą materiały edukacyjne z serii „Nowe przygody Olka i Ady”, Wydawnictwa MAC, dostosowane do grupy wiekowej dzieci.
- „Dobry pomysł”, autor Ewa Janus;
dla 5 i 6-letnich dzieci z grupy „Wielorybki” i „O” Do realizacji programu pomocne będą materiały edukacyjne z serii „Dobry pomysł”, Wydawnictwa WSiP, dostosowane do grupy wiekowej dzieci.
- Język angielski program – indywidualny, ustalony przez lektora języka angielskiego
dla 3, 4, 5 i 6-letnich dzieci we wszystkich grupach przedszkolnych.
Zajęcia w przedszkolu realizowane są w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego. W przedszkolu odbywają się dodatkowe zajęcia edukacyjne, wspomagające rozwój dzieci. Są to zajęcia:
- muzyczno-ruchowe z rytmiki dla dzieci w wieku przedszkolnym
- z logopedą, pedagogiem/pedagogiem specjalnym, psychologiem
- z gimnastyki
- plastyczne - niekonwencjonalne metody
- teatralne i artystyczne
- z edukacji zdrowotnej dla przedszkolaków
- z edukacji ekologicznej dla przedszkolaków
- rozwijające zainteresowania dzieci czytelnictwem
- Kodeks przedszkolaka i reguły zachowań obowiązujące w PN "Radosny Delfinek".
W codziennej pracy z naszymi dziećmi nauczycielki organizują proces wychowawczo-dydaktyczny i opiekuńczy dziecka, zaspakajają jego potrzeby i zapewniają mu dobrą zabawę integrując różnorodne metody:
- czynne (metoda samodzielnych doświadczeń, metoda kierowana własną działalnością dziecka, metoda zadań stawianych dziecku, metoda ćwiczeń),
- słowne (rozmowy, opowiadania, zagadki, objaśnienia i instrukcje, sposoby społecznego porozumiewania się, metody żywego słowa),
- percepcyjne (obserwacja, pokaz, osobisty przykład nauczyciela, udostępnianie sztuki - audycje muzyczne, przedstawienia teatralne, dzieła plastyczne). Zabawy badawcze, doświadczenia, ukierunkowane i zaplanowane obserwacje przyrodnicze, wycieczki rozbudzają ciekawość poznawczą i inspirują dzieci do działania.
- aktywizujące (gry dydaktyczne, burza mózgów).
Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę.
W przedszkolu staramy się zapewnić naszym wychowankom jak najlepsze warunki sprzyjające prawidłowemu rozwojowi, zdobywaniu wiedzy i umiejętności oraz budowaniu systemu wartości i prawidłowych postaw moralno-społecznych.
W naszej codziennej pracy wychowawczo-dydaktycznej dbamy o:
- rozwijanie dziecięcej kreatywności w działaniu i myśleniu,
- różnorodną aktywność twórczą dziecka,
- zgodne współdziałanie w zespole dziecięcym,
- możliwość samorealizacji i osiągania sukcesu przez dziecko,
- interesujące zabawy i zajęcia prowadzone przez nauczycieli i instruktorów zajęć dodatkowych.