Materiały dydaktyczne

  1. „Celowanie”

Rodzic ustawia na środku pomieszczenia np.: miskę, wiaderko, kosz. Zadaniem dziecka jest celowanie do środka. Do zabawy można wykorzystać piłkę, małe misie lub zgniecione kule z gazet.

 

  1. „Różnie się od ciebie…, jestem podobny”

Rodzic rozmawia i nakierowuje dziecko, żeby podało różnice i podobieństwa w wyglądzie swoim i innych dzieci.

Popatrz, każdy z nas ma: nos, oczy, usta, uszy, włosy. Wszyscy mamy te same części ciała, ale przecież każdy z nas jest inny.

Ludzie różnią się między sobą: jedni mają oczy niebieskie, inni zielone czy brązowe. Różnimy się między sobą nie tylko kolorem oczu czy kształtem nosa. Nosimy różne imiona. Mamy różne zdolności. Jedno dziecko umie ładnie rysować, drugie śpiewać. Pomimo różnic każdy z nas jest tak samo ważny.

 

Następnie czyta wiersz S. Daraszkiewicza pt. „Kolorowy pociąg”

„Kolorowy pociąg” S. Daraszkiewicz

 

Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,

w barwnych chorągiewkach, kolorowych kwiatach.

A w pociągu olbrzymia gromada,

i na każdej stacji ktoś jeszcze dosiada.

Wsiadajcie pasażerki i pasażerowie,

 lecz niech każdy o sobie opowie.

Ja jestem Murzynka, mam kręcone włosy,

daję wam w podarku dwa duże kokosy,

 a może nie wiecie, co to znaczy kokos?

To palmowy orzech, co rośnie wysoko

W niskim ukłonie czoło chylę,

mam dla was figi i daktyle.

Przyjeżdżam do was na wielbłądzie,

kto ma odwagę, niech wsiądzie.

Mam dwie pałeczki zamiast łyżeczki

i pałeczkami jem ryż z miseczki.

Piszą pędzelkiem, sypiam na matach,

a mój podarek – chińska herbata.

Na zielonym stepie stado wołów pasam,

łapię dzikie konie za pomocą lassa.

Lasso to jest długa, bardzo długa lina,

a moja ojczyzna zwie się Argentyna.

Francja jest złota i zielona,

Francja ma słodkie winogrona.

Rodacy moi z tego słyną,

że robią wino, dobre wino.

Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,

w barwnych chorągiewkach, w kolorowych kwiatach. 

Kolorowy pociąg wesoła muzyka,

a więc proszę wsiadać, proszę drzwi zamykać.

Już ruszył nasz pociąg i gwiżdże, i mknie.

Jak dobrze, jak milo, że zabrał i mnie.

Śpiewamy piosenkę, bębenka nam brak,

a koła wirują: tak, tak, tak, tak, tak.

 

Pytania do wiersza:

Jakiej narodowości dzieci wsiadały kolejno do pociągu? (afrykańskiej, chińskiej, argentyńskiej, francuskiej)

Jak nazywają się kraje, z których pochodziły? (Afryka, Chiny, Argentyna, Francja)

Czy pamiętacie, w jakiej kolejności wsiadały dzieci? Kto pierwszy wsiadł do pociągu? (dziecko z Afryki) Kto wsiadł ostatni? (dziecko z Francji)

Jak myślicie, kto przyjechał na wielbłądzie? (dziecko z Afryki)

Kto je ryż pałeczkami? (dziecko z Chin)

Jak się jeszcze przedstawiło chińskie dziecko? (pisze pędzelkiem, sypia na matach)

Jak spędza dzień dziecko w Argentynie? (łapie konie na lasso)

Z czego słynie Francja? (z słodkich winogron, dobrego wina)

 

  1. Praca w kartach pracy nr 4 str.