Materiały dydaktyczne

  1. „Do jakiej zabawy przyda się ta zabawka” – rozpoznawanie przedmiotów dotykiem.

Rodzic przygotowuje worek z różnymi przedmiotami np. klocek, lalka, kredki, garnek kuchenny, auto.

Dziecko podchodzi do rodzica i wkłada rękę do worka.

Dotyka jakiegoś przedmiotu i mówi, co to jest i do jakiej zabawy może się przydać (np. klocek-do budowania wieży, lalka-do zabawy w dom, kredki- do malowania, garnek do gotowania, autko do przewożenia).

 

  1. „Nauka cierpliwości”- wiersz Dominki Niemiec

Rodzic czyta dziecku wiersz: „Nauka cierpliwości”, Dominika Niemiec

Gramy w planszówkę.

Przesuwam pionek, raz i dwa.

Najpierw rzuć kostką ty,

potem znów rzucę ja.

Ty będziesz pierwsza mamo,

następnie się zamienimy,

a jeszcze chwilkę później

 w coś innego się zabawimy.

Może weźmiemy kredę?

Będę rysować motyle.

Wezmę niebieską i żółtą,

ale dam ci ją za chwilę.

Bo przebywając w grupie,

to bardzo ważna sprawa,

trzeba być cierpliwym i się dzielić

-to nauka, nie tylko zabawa.

 

Rodzic przeprowadza rozmowę z dzieckiem na temat wiersza:

-W co miały zamiar bawić się dzieci? (w grę planszową, malowanie kredą)

-Jakim trzeba być, gdy bawimy się z innymi? (trzeba dzielić się zabawkami)

-Czy Ty jesteś cierpliwy? (swobodna odpowiedź dziecka)

-Czy podczas zabawy potrafisz dzielić się zabawkami z innymi dziećmi? (swobodna odpowiedź dziecka)

-Czy trudno jest poczekać na swoją kolej w zabawie? (swobodna odpowiedź dziecka)

 

  1. Mały ninja”-zabawa ruchowa.

 

„Mały ninja”- człowiek pająk. Rodzic zaplątuje sznurek (włóczkę lub dratwę) o stół i krzesła by stworzyć niełatwy do przejścia tor. Ćwiczenie wymaga skupienia, precyzji i trochę gimnastyki. A układ można za każdym razem zmieniać, zaczepiając w inny sposób sznurek.

Przykład:

-Ustawiamy krzesła w dwóch rzędach i pomiędzy nimi zaczepiamy włóczkę raz przy nodze krzesła, a innym razem przy oparciu.

Dziecko pokonuje tą przeszkodę tak, aby nie zaczepić czy dotknąć sznurka. Można dołożyć do zabawy dzwoneczki (gwizdek, grzechotkę) na poszczególnych odcinkach, które będą sygnalizować dotknięcie włóczki.

Link do zabawy „Mały ninja”: https://www.mamawdomu.pl/2013/02/maly-ninja.html

 

  1. „Kostki dla psa”- zabawa matematyczna.

Rodzic kładzie na stoliku 2 miski. Obok każdej z nich umieszcza maskotkę przedstawiającą psa.

Dziecko wraz z rodzicem nadaje pieskom imiona.

Następnie rodzic mówi imię psa i prosi dziecko o włożenie do jego miski określonej liczby kostek (np. klocków, nakrętek plastikowych, makaronu rurki itp.).

Za każdym razem dziecko głośno przelicza wkładane kostki.

Po pewnym czasie wskazuje, gdzie jest ich więcej, a gdzie mniej.