Materiały dydaktyczne

  1. Zabawa „Porządkujemy zoo”

Dziecko ma za zadanie wyciąć litery i ułożyć samodzielnie wyrazy zwierząt zamieszkujących zoo.

Przykłady zwierząt: ZEBRA, MAŁPA, TYGRYS, PAPUGA, HIPOPOTAN, ANTYLOPA, WILK, LEW, FOKA, ŻYRAFA, SŁOŃ, PINGWIN.

Jeżeli dziecko ma problem z ułożeniem to rodzic pokazuje dziecku wyrazy z nazwami zwierząt.

 

ZEBRA

MAŁPA

TYGRYS

PAPUGA

HIPOPOTAN

ANTYLOPA

WILK

LEW

FOKA

ŻYRAFA

SŁOŃ

PINGWIN

 

Litery do wycięcia:

Z

E

B

R

A

M

A

Ł

P

A

T

Y

G

R

Y

S

P

A

P

U

G

A

H

I

P

O

P

O

T

A

N

A

N

T

Y

L

O

P

A

W

I

L

K

L

E

W

F

O

K

A

Ż

Y

R

A

F

A

S

Ł

O

Ń

P

I

N

G

W

I

N

 

 

2. „Zoo” masaż relaksacyjny

Rodzic czyta fragment wiersza Bolesława Kołodziejskiego.

Dziecko leży na brzuchu, rodzic wykonuje masaż na plecach dziecka.

 

„Zoo” Bolesław Kołodziejski

Tu w zoo zawsze jest wesoło, 3 (masujemy plecy otwartymi dłońmi)

tutaj małpki skaczą wkoło, (wykonujemy ruchy naśladujące skoki, podnosimy dłoń, następnie kładziemy z powrotem na plecy)

tutaj ciężko chodzą słonie, (naciskamy płaskimi dłońmi)

biegną zebry niczym konie, (lekko stukamy pięściami)

żółwie wolno ścieżką człapią, (powoli, lekko przykładamy płaskie dłonie)

w wodzie złote rybki chlapią. (…) (kładziemy raz jedną, raz drugą ręką)

 

3. „Zwierzęta świata”

Rodzic opisuje niektóre zwierzęta zamieszkujące na innych kontynentach świata np. lwa, słonia afrykańskiego, nosorożca czarnego, lamparta, bawoła afrykańskiego.

Pod każdym opisem został podany link przedstawiający dane zwierzę.

Lew – jest królem zwierząt, jest niebezpiecznym, drapieżnym i mięsożernym zwierzęciem. Ma łapy zakończone ostrymi pazurami, silne szczęki przystosowane do powalania i zabijania nawet bardzo dużych zwierząt, ma groźnie wyglądającą grzywę, która stanowi naturalną ochronę głowy i szyi podczas walki.

https://www.youtube.com/watch?v=8_1roWxxOFs

 

Słoń afrykański – jest roślinożercą. Ma duże uszy wykorzystywane do chłodzenia, długą trąbę zakończoną dwoma palczastymi wyrostkami służącą do oddychania, wąchania, picia, kąpieli, zbierania pożywienia i zrywania gałęzi z wyższych partii drzew oraz ciosy służące do obrony. Ma miękką i delikatną spodnią stronę stóp, dzięki czemu słoń może poruszać się bezszelestnie. Po kąpieli słonie obsypują wilgotną skórę piaskiem, a powstała w ten sposób warstwa kurzu i błota pomaga im chronić się przed słońcem i owadami.

https://www.youtube.com/watch?v=aFOKLRVAhaQ

 

Nosorożec czarny – żywi się zróżnicowanym pokarmem roślinnym, ma szerokie i płaskie zęby trzonowe służące mu do rozcierania liści. Róg wykorzystuje do obrony. Gruba skóra stanowi ochronny pancerz a tarzanie się w błocie pomaga utrzymać niską temperaturę ciała i chroni przed pasożytami. Nosorożec biega bardzo szybko.

https://www.youtube.com/watch?v=-_0OJA9mFns

 Lampart – jest mięsożerny, poluje m. in. na lisy, zające, węże, jaszczurki, ryby, młode antylopy, wiewiórki, niektóre małpy. Dzięki ubarwieniu jest prawie niewidoczny wśród traw lub liści drzew. Ma szerokie łapy z ostrymi pazurami. Cechują go niebywała zwinność i siła – lamparty potrafią wspinać się na drzewa i wciągnąć na nie ofiary trzy razy cięższe od siebie. Lampart potrafi świetnie pływać i wykonywać siedmiometrowe skoki.

https://www.youtube.com/watch?v=I42FCCjJNCA

 

Bawół afrykański - jest roślinożercą o ogromnej wadze (zwykle od 500 do 900 kg). Osadzone na dużej głowie potężne, ostre rogi służą do obrony i ataku. Bawoły mają silne kończyny, które są zakończone dwoma palcami pokrytymi racicami.

https://www.youtube.com/watch?v=uofy4lqNUDc

 

4. Praca w kartach pracy nr 4 str. 35a i 35b