- Zabawa “Mały stylista”.
Rodzic zachęca dziecko do samodzielnego ubrania się oraz do wyboru swojego ubioru na wybrany dzień. Rodzic może dać do wyboru 2 pary spodni, 2 pary koszulek i 3 pary majteczek, spośród których dziecko wybierze swoją garderobę na dany dzień.
- Zabawa “Jestem kucharzem”.
Rodzice zapraszają i zachęcają dziecko do pomocy podczas przygotowywania śniadania.
Propozycje prac dla dzieci:
- Smarowanie chleb masłem za pomocą bezpiecznego noża (plastikowego, bez ostrych krawędzi).
- Obieranie ugotowanych warzyw, jajek.
- Krojenie warzyw, jajek.
- Przygotowanie nakrycia stołu, ustawianie talerzy, sztućców.
- Pomoc w sprzątaniu.
W trakcie śniadania rodzice mogą zadawać dziecku pytania:
- Ile talerzy położyłeś\aś?
- Ile osób siedzi przy stole?
- Ile kromek chleba posmarowałeś\aś masełkiem?
- Słuchanie wiersza Danuty Gellner “Obudziły się pisanki”
Obudziły się pisanki
wielkanocnym rankiem
i wołają:
- Patrzcie! Tu na stole
same niespodzianki!
Bazie srebrno – białe
i baranek mały.
Ten baranek
ma talerzyk,
skubie z niego
owies świeży
A baby pękate
w cukrowych fartuchach
Śmieją się wesoło
od ucha do ucha!
Po przeczytaniu wiersza rodzic zadaje dziecku pytania:
- Co na stole wielkanocnym zobaczyły pisanki?
- Co robiły baby wielkanocne w wierszu?
- Co robił baranek?
- Przypomnij sobie, co u nas kładziemy na stole wielkanocnym?
- Zabawa dydaktyczna “Życzę Ci...?”
Dziecko z rodzicami stoją twarzami zwróconymi ku sobie. Rodzice wypowiadają życzenia, jakie ludzie życzą sobie na święta. Zadaniem dziecka jest powtarzać życzenia za rodzicem. Życzenia powinny być krótkie.
Przykładowe życzenia:
- Życzę Ci dużo zdrowia.
- Życzę Ci pogody ducha.
- Życzę Ci smacznego jajka.
- Życzę Ci mokrego lanego poniedziałku.
- Zabawa “Zgadnij, co mam na myśli?”
Rodzic wybiera jeden produkt spożywczy, który znajduje się w koszyczku wielkanocnym. Następnie opisuje jego wygląd, mówi co symbolizuje, tak aby dziecko mogło odgadnąć. Takie samo zadanie ma dziecko. Próbuje opisać wybrany produkt z koszyczka, tak aby zgadnął rodzic.
- Ma skorupkę, tak jak orzech,
ale bardzo, bardzo cienką,
na śniadanie zjeść je możesz,
raz na twardo, raz na miękko. (jajko)
- Upieczony w piekarni, pachnący i świeży.
Zawsze podczas śniadania, na deseczce leży.
Mama go pokroi, masłem posmaruje
i pyszne kanapki z niego przygotuje. (chleb)
- Gdy go trzesz, a potem jesz,
to masz oczy pełne łez. (chrzan)
- Prawdziwy jest puszysty
i symbolizuje Jezusa Chrystusa.
Ten z koszyczka jest z cukru i bardzo słodki? (cukrowy baranek)
- Na wielkanocnym stole
to ona króluje.
Polana słodkim lukrem
i gościom smakuje. (babka wielkanocna)
Po zakończeniu zabawy osoba, która przegrała wykonuje ćwiczenie gimnastyczne. Ćwiczenie wymyśla zwycięzca. Mogą to być podskoki na jednej nodze, podskoki obunóż, pajacyki.
- Zabawa ruchowa “Skaczące żabki”.
Rodzice wyznaczają na podłodze dwie linie oddalone od siebie (początek pokoju i koniec pokoju). Dziecko z jednym rodzicem ustawia się na wyznaczonej linii początku i skaczą do linii końcowej naśladując żabki - skoki równocześnie na obydwie ręce i nogi.
Na sygnał drugiego rodzica zatrzymują się w przysiadzie podpartym i kumkają (kum, kum, kum) lub rechocą (rech, rech, rech), po czym ponownie podskakują.
- Praca plastyczna “Wielkanocny zajączek”.
Praca do wykonania według pomysłu dziecka i dostępnych materiałów plastyczno-technicznych.
Dziecko może pokolorować gotowy obrazek zajączka, pomalować farbami, powydzierać gazetę i powyklejać zajączka.
Inspiracje na wykonanie wielkanocnych zajączków w linku:
https://www.schwytanechwile.pl/2020/03/30-wielkanocnych-kroliczkow-kreatywnie.html