Materiały dydaktyczne

  1. Zabawa “Mały stylista”.

Rodzic zachęca dziecko do samodzielnego ubrania się oraz do wyboru swojego ubioru na wybrany dzień. Rodzic może dać do wyboru 2 pary spodni, 2 pary koszulek i 3 pary majteczek, spośród których dziecko wybierze swoją garderobę na dany dzień.

 

  1. Zabawa “Jestem kucharzem”.

Rodzice zapraszają i zachęcają dziecko do pomocy podczas przygotowywania śniadania.

Propozycje prac dla dzieci:

  • Smarowanie chleb masłem za pomocą bezpiecznego noża (plastikowego, bez ostrych krawędzi).
  • Obieranie ugotowanych warzyw, jajek.
  • Krojenie warzyw, jajek.
  • Przygotowanie nakrycia stołu, ustawianie talerzy, sztućców.
  • Pomoc w sprzątaniu.

W trakcie śniadania rodzice mogą zadawać dziecku pytania:

  • Ile talerzy położyłeś\aś?
  • Ile osób siedzi przy stole?
  • Ile kromek chleba posmarowałeś\aś masełkiem?

  1. Słuchanie wiersza Danuty Gellner “Obudziły się pisanki”

Obudziły się pisanki
wielkanocnym rankiem
i wołają:
- Patrzcie! Tu na stole
same niespodzianki!
Bazie srebrno – białe
i baranek mały.
Ten baranek
ma talerzyk,
skubie z niego
owies świeży
A baby pękate
w cukrowych fartuchach
Śmieją się wesoło
od ucha do ucha!

Po przeczytaniu wiersza rodzic zadaje dziecku pytania:

  • Co na stole wielkanocnym zobaczyły pisanki?
  • Co robiły baby wielkanocne w wierszu?
  • Co robił baranek?
  • Przypomnij sobie, co u nas kładziemy na stole wielkanocnym?

 

  1. Zabawa dydaktyczna “Życzę Ci...?”

Dziecko z rodzicami stoją twarzami zwróconymi ku sobie. Rodzice wypowiadają życzenia, jakie ludzie życzą sobie na święta. Zadaniem dziecka jest powtarzać życzenia za rodzicem. Życzenia powinny być krótkie.

Przykładowe życzenia:

  • Życzę Ci dużo zdrowia.
  • Życzę Ci pogody ducha.
  • Życzę Ci smacznego jajka.
  • Życzę Ci mokrego lanego poniedziałku.

  1. Zabawa “Zgadnij, co mam na myśli?”

Rodzic wybiera jeden produkt spożywczy, który znajduje się w koszyczku wielkanocnym. Następnie opisuje jego wygląd, mówi co symbolizuje, tak aby dziecko mogło odgadnąć. Takie samo zadanie ma dziecko. Próbuje opisać wybrany produkt z koszyczka, tak aby zgadnął rodzic.

  • Ma skorupkę, tak jak orzech,
    ale bardzo, bardzo cienką,
    na śniadanie zjeść je możesz,
    raz na twardo, raz na miękko. (jajko)
  • Upieczony w piekarni, pachnący i świeży.

Zawsze podczas śniadania, na deseczce leży.
Mama go pokroi, masłem posmaruje
i pyszne kanapki z niego przygotuje. (chleb)

  • Gdy go trzesz, a potem jesz,
    to masz oczy pełne łez. (chrzan)
  • Prawdziwy jest puszysty

i symbolizuje Jezusa Chrystusa.

Ten z koszyczka jest z cukru i bardzo słodki?  (cukrowy baranek)

  • Na wielkanocnym stole
    to ona króluje.
    Polana słodkim lukrem
    i gościom smakuje. (babka wielkanocna)

Po zakończeniu zabawy osoba, która przegrała wykonuje ćwiczenie gimnastyczne. Ćwiczenie wymyśla zwycięzca. Mogą to być podskoki na jednej nodze, podskoki obunóż, pajacyki.

  1. Zabawa ruchowa “Skaczące żabki”.

Rodzice wyznaczają na podłodze dwie linie oddalone od siebie (początek pokoju i koniec pokoju). Dziecko z jednym rodzicem ustawia się na wyznaczonej linii początku i skaczą do linii końcowej naśladując żabki - skoki równocześnie na obydwie ręce i nogi.

Na sygnał drugiego rodzica zatrzymują się w przysiadzie podpartym i kumkają (kum, kum, kum) lub rechocą (rech, rech, rech), po czym ponownie podskakują.

  1. Praca plastyczna “Wielkanocny zajączek”.

Praca do wykonania według pomysłu dziecka i dostępnych materiałów plastyczno-technicznych.

Dziecko może pokolorować gotowy obrazek zajączka, pomalować farbami, powydzierać gazetę i powyklejać zajączka.

Inspiracje na wykonanie wielkanocnych zajączków w linku:

https://www.schwytanechwile.pl/2020/03/30-wielkanocnych-kroliczkow-kreatywnie.html