Grupa Delfinki, Temat dnia: „Skąd się biorą łzy?” – 20.05.2020

Grupa Delfinki, Temat dnia: „Skąd się biorą łzy?” – 20.05.2020

  1. Skąd się biorą łzy?

Rodzic tłumaczy dziecku proces powstawania łez.

Łzy to substancja nawilżająca i oczyszczająca, która chroni oko przed zarazkami.

 

Łzy składają się głównie z wody, niewielkiej ilości soli oraz substancji bakteriobójczych. Bez niej nos czy gałki oczne stałyby się łatwym wejściem do naszego organizmu dla groźnych bakterii.

Nad oczami znajdują się dwa gruczoły, które nieustannie produkują łzy. Stamtąd łzy spływają kanalikami, a ich nadmiar jest odprowadzany do nosa. Dlatego gdy płaczemy, musimy wydmuchać nos. Gdy oko zostaje podrażnione, łez jest tak dużo, że kanaliki nie nadążają ich odprowadzać. Oczy łzawią, na co nie mamy żadnego wpływu.

Więcej łez jest produkowanych również wtedy, gdy przeżywamy silne emocje, np. smutek, złość, radość.

Łzy pojawiają się na skutek tego, co czujemy albo są wynikiem naszych myśli czy wspomnień.

Płacz jest nam czasem bardzo potrzebny, działa pozytywnie na organizm: obniża ciśnienie krwi, dotlenie mózg, powoduje spadek napięcia emocjonalnego.

Niektórzy uważają płacz za oznakę słabości, inni doceniają wrażliwość płaczących.

Płacz jest naturalną reakcją naszego organizmu.

Film edukacyjny o powstawaniu łez w linku poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=kQ8P97sXjy0

 

  1. Magiczny worek

Rodzic przygotowuje worek a w worku przedmioty, które najpierw pokazuje dziecku: łyżka, widelec, kubek, lalka, klocek, samochód, książka, but, czapka.

Rodzic zasłania dziecku oczy.

Zadaniem dziecka jest wylosowanie przedmiotu z worka z zamkniętymi oczami i nazwanie go. Dziecko dotyka w worku przedmiot oraz określa cechy przedmiotu np.: duży, mały, miękki, twardy i rozpoznaje po dotyku, co to za przedmiot.

 

  1. Zabawa „Idziemy za”

Rodzic rozkłada na podłodze kartki papieru (5-6 szt.) w taki sposób, aby przeprowadzić dziecko według instrukcji jak niżej.

Rodzic umawia się z dzieckiem, że:

 - Położenie dłoni rodzica na głowie dziecka – krok do przodu

 - Położenie dłoni rodzica na lewym ramieniu dziecka – krok w lewo

 - Położenie dłoni rodzica na prawym ramieniu dziecka – krok w prawo

Rodzic zawiązuje dziecku oczy i zaczyna zabawę.

Rodzic kładzie dłoń: na głowie dziecka, na lewym lub prawym ramieniu dziecka.

Dziecko zgodnie z poleceniem rodzica wykonuje krok do przodu, krok w lewo lub w prawo. Idzie w ten sposób przez wszystkie rozłożone na podłodze kartki.

 

  1. Praca plastyczna „Emotki”

Rodzic rysuje na kartce dwa kółka. Zadaniem dziecka jest pokolorowanie kółek na żółto i narysowanie na nich dwóch różnych emotikonek. Np. buzia uśmiechnięta oznaczająca radość, buzia smutna z łzami oznaczająca smutek. Na koniec dziecko wycina swoje dwa kółeczka.

Rodzic może pokazać dziecku emotikonki w linku poniżej:

https://www.google.pl/search?q=emotki&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjf-7CRiLDpAhVqkosKHYCaCSYQ_AUoAXoECBsQAw#imgrc=mnwDV6THsWqNhM

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Sprawdź, czym są pliki cookies www.wszystkoociasteczkach.pl.

Jeżeli wyrażasz zgodę i akceptujesz nasze cookies, kliknij w button