Grupa Rybki, Temat dnia: „Jak poradzę sobie z hałasem?”- 15.05.2020

Grupa Rybki, Temat dnia: „Jak poradzę sobie z hałasem?”- 15.05.2020

  1. „Jak poradzę sobie z hałasem?” – rozmowa na temat tego, jak należy dbać o swoje uszy na podstawie doświadczeń dzieci i zabawy dydaktycznej „Co to za dźwięk?”

Potrzebne materiały: woda, kubki, papierowa kartka (stara gazeta), gwizdek, klocki, butelka plastikowa, książka.

Materiały można zastąpić innymi rzeczami, które posiadamy w domu i wydają jakieś dźwięki.

 

Zabawa dydaktyczna - dziecko siedzi z zamkniętymi oczami przed rodzicem.

Rodzic prezentuje różne odgłosy, zadaniem dziecka jest odgadnąć, co to za dźwięk: zatrzaskiwanie drzwi, stawianie kubka na stole, szeleszczenie pogiętą kartką papieru, gwizdanie na gwizdku, głośne tupanie, przewracanie stron w książce, przelewanie wody z kubka do kubka, przesypywanie klocków.

Rodzic pyta dziecko: Które z tych odgłosów były dla Ciebie przyjemne? Które były nieprzyjemne? Jak myślisz, dlaczego? Dlaczego jedne dźwięki są dla nas przyjemne, a inne nie? Od czego to zależy?

Rodzic mówi dziecku o szkodliwości hałasu dla naszego zdrowia (przebywanie w ciągłym hałasie powoduje trwałe uszkodzenie słuchu).

 

  1. „Ucho – dzięki niemu słyszę” – wykonanie modelu ucha z plasteliny.

Potrzebne materiały: plastelina (masa solna)

Dziecko siedzi przy stoliku. Rodzic mówi: Narządem słuchu są uszy, to dzięki nim słyszymy. Dotknij delikatnie swoich uszu. To czego dotykasz, to małżowina uszna, część ucha zewnętrznego.

Ucho to nie tylko to, czego dotykasz. Duża część aparatu słuchowego znajduje się w środku głowy – to ucho wewnętrzne. Jeszcze raz dotknij małżowiny usznej, to ona zbiera wszystkie dźwięki z otoczenia, które przedostają się do otworu w uchu, czyli wewnętrznego przewodu słuchowego.

Dziecko lepi z plasteliny model ucha zewnętrznego według własnej wyobraźni.

 

  1. ”Zgadnij co to jest?”- zabawa rozwijająca zmysł dotyku.

Rodzic wkłada do pudełka lub większego pojemnika różne przedmioty, tak aby dziecko ich nie widziało. Mogą to być: zabawki, książki, piłki, klocki, samochody. Wszystkie te przedmioty należy nakryć chustą. Zadaniem dziecka jest włożenie rączki do pudełka (nie podglądając co jest w środku) i wylosowanie jednego z przedmiotów.

Zanim dziecko wyciągnie spod chusty przedmiot ma odgadnąć, za pomocą dotyku, co to jest.

 

  1. Jak rusza się....?”- zabawa ruchowa dla całej rodziny.

Przed zabawą rodzic przygotowuje karteczki z nazwami zwierząt np.: kot, pies, koń, słoń, żaba, krowa, zając, małpa, gęś, kura, bocian, wąż. Kartki rozkłada w różnych miejscach na podłodze tak żeby nie było widać nazwy zwierząt.

Podczas zabawy dziecko losuje, odwraca kartkę na drugą stronę. Następnie pokazuje (rodzic też – będzie zabawnie!) jak poruszają się różne zwierzęta: kot, pies, słoń itd.

Zabawa może mieć postać kalamburów. Każdy z domowników losuje kartkę z nazwą zwierzęcia i musi bez użycia słów pokazać, o jakie zwierzę chodzi. Reszta domowników stara się prawidłowo odgadnąć.

Dziecku należy wcześniej przeczytać i cicho powiedzieć na ucho, jakie ma zaprezentować zwierzę. Tak żeby reszta domowników nie słyszała.

Zabawę kontynuujemy do wyczerpania pomysłów.

 

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.Sprawdź, czym są pliki cookies www.wszystkoociasteczkach.pl.

Jeżeli wyrażasz zgodę i akceptujesz nasze cookies, kliknij w button